Sunday, September 5, 2010

MINGGU 7 - KAEDAH PENILAIAN BAHASA




Kontrak Pembelajaran
 Perjanjian Pembelajaran
 Suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat di antara guru dengan pelajar ( individu / kumpulan )
 Dibuat secara bertulis
 Ditandatangani apabila kedua belah pihak bersetuju dengan kriteria / syarat yang disenaraikan.
 Terdapat kompromi dalam kriteria yang dikenakan
 Kriteria ditetapkan oleh guru
Kriteria-kriteria yang berkaitan
 Bentuk akhir tugasan yang dihasilkan
 Bagaimana tugasan itu dilaksanakan
 Tempoh tugasan itu perlu disiapkan
 Konsekuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak tersebut
Fungsi
 Pelajar mengenal pasti & merekod
 Menetapkan objektif & matlamat pembelajaran kendiri
 Kenal pasti kaedah-kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut
 Tetapkan jangka masa pelaksanaan & penghasilannya
 Pamerkan bukti yang menunjukkan objektif telah tercapai
 Tentukan bagaimana & pada tahap mana pencapaian matlamat atau tugasan dinilai
 Beri peluang kepada pelajar untuk tentukan matlamat pembelajaran mengikut minat & keupayaan masing-masing
 Hasilkan kerja yang terancang
 Bantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses penyiapan tugasan
Bagaimana ia digunakan?
Penilaian objektif tugasan
 Guru tentukan objektif, manakala pelajar tetapkan strategi pelaksanaan
 Guru sarankan beberapa set objektif, kemudia pelajar pilih mana-mana yang difikirkan paling sesuai
 Pelajar rangka beberapa objektif, kemudian guru persetujui mana-mana yang paling sesuai
Hasil pembelajaran
 Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran bentuk tugasannya sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dan sebagainya.
 Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan terlebih dahulu oleh guru
Penilaian
 Pelajar nyatakan gred akademik yang diharapkan & sistem penggredan untuk keseluruhan dalam kontrak mereka
 Guru tentukan sistem penggredan & kaedah penilaian keseluruhan proses serta hasil tugasan
 Gred terakhir boleh dibincangkan. Kompromi di antara guru & pelajar berdasarkan syarat-syarat / kriteria tertentu
 Dibuat oleh individu berkenaan & rakan sebaya
Format / bentuk
 Keperluan tugasan/kontrak boleh dibuat dalam mengikut bentuk keperluan tugasan/kontrak & pihak yang terlibat
 Sesetengah kontrak/tugasan berbentuk formal; prosedur dinyatakan dengan jelas & rapi
 Terdapat juga berbentuk tidak formal tetapi terancang & jelas
Rumusan
¢ KP melatih pelajar membuat refleksi dan andaian serta ramalan terhadap proses dan kesan tindakannya dalam merancang tugasan pembelajarannya.
¢ Pelajar juga dikehendaki memperoleh dan memilih maklumat yang sesuai, disamping memperlihatkan bukti yang kukuh tentang kesahihan maklumat.
¢ Ini memerlukan pelajar tersebut berfikiran kritis dan kreatif, berinovasi dan sedar tentang hala tujunya dalam pembelajaran tersebut.
Soal Jawab
¢ Guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal jawab yang dijalankan di dalam kelas.
¢ Guru dapat mengetahui kelemhan setiap murid dalam sesuatu topik yang diajarkan.
¢ Guru dapat mencari penyelesaian terhadap kelemahan yang dialami oleh murid.
¢ Jika ada di antara murid yang tidak faham tentang topik yang diajar, proses pembelajaran akan diulang semula. guru akan mengajar murid yang lemah itu dengan menggunakan kaedah yang lebih mudah lagi.
¢ Tujuannya supaya murid itu memahami serta mengikuti segala topik yang sedang diajar itu.

No comments:

Post a Comment